5. juni 2017

Quizolympiaden




Det har nettopp vært quiz-VM, og jeg har blitt nummer 25 i geografi-kategorien. Det er jeg kjempefornøyd med, det deltar nesten 3k folk. Men jeg førte ikke inn svaret på to spørsmål jeg kunne ("Jylland", og at verdens lengste grense er mellom USA og Canada), så jeg blåste en topp ti-plassering. Sånn er quiz, det er alltid noe å rive seg i håret av etterpå.

I fjor deltok jeg på den første quiz-olympiaden i Athen, der ble jeg nummer 35 i geografi. Her er spørsmålene og mine resonnement og svar. Ivar Areklett og jeg trente sammen med Drillo før OL, og han ville ha rapport. Så teksten er originalt skrevet til Drillo, og dels til meg selv, men jeg legger den ut her også, selv om dette er smaaaaalt.



1.       Jeg drar bare vag kjensel på bynavnet Dougana, men omgitt av Italia, da er det jo Vatikanstaten eller San Marino. Vatikanstaten har sånn rundt 1000 innbyggere og er altså ikke medlem av Europarådet. Så da er det San Marino. (1 av 1)
2.       Jeg kjenner denne byen gjennom bloggeren Elise, som hadde bloggenicket Minneapolise. Så jeg tenker på henne for å dra frem bynavnet. (2 av 2)
3.       Jeg kjenner ikke til Mona-passasjen, men vi skal ha en av øyene som ligger tett inntil Puerto Rico. På den ene siden er store Hispanola, på den andre siden starter de amerikanske jomfruøyene, men før dem er det en øy jeg vet jeg ikke kan navnet på. Så da er det greit, jeg må svare Hispanola. (3 av 3).
4.       Og der var plankene over. Vi skal ha en bydel i Shaghai. Jeg er tynn der.
Det ser ut som vi kan sette sammen navnet av elvens navn og himmelretningen øst. Mange av provinsene i kina har navn etter himmelretninger, jeg vet at Hubei betyr nor ford elven Hu, så bei er nord. Hunan betyr sør for, så nan er sør. Øst og vest er verre, men provinsene i vest har mye xi i seg, og i øst, hva har vi der, ihvertfall Jiangdong. Og jiang går vel igjen på flere østlige provinser. Så jeg går for at jiang er øst.

Vi skal sikkert ikke ha med hele elvenavnet, Jianghuangpu høres før langt ut. Jeg plukker korrekt ut pu av elvenavnet, men plukker ut feil del av Jiangdong, og svarer Jiangpu.

Jeg glipper prinsippet jeg burde ha sett, med at himmelretningen oftest står bakerst i navnet. Det er altså dong som er øst, og svaret er Pudong. (3 av 4).
5.       En variant av dette spørsmålet har jeg sett ganske nylig, på Quizdan. Jeg lot meg overraske av at alle lagene bommet. Zambia og Zimbabwe. (4 av 5)
6.       Det første jeg tenker er at Aupori høres maori ut, og at vi skal til Nordøya på New Zealand. Hadde jeg sett at det fulgte et bilde med spørsmålet hadde jeg kjent den igjen og ført svaret rett inn. Men jeg ser ikke bildet, og jeg tenker, hvis det er maori kan det jo like gjerne være Sørøya i samme nasjon, det blir 50/50, jeg må finne noe annet, er ikke også stedsnavnene på Hawaii vokaltunge? Men der er det også flere aktuelle, jeg føler at svaret for min del blir loddtrekning uansett, bruker ikke mer tid og svarer Hawaii.

Det er altså Nordøya, den nest mest irriterende bommen i quien. (4 av 6)
7.       Det motsatte av Maghreb på arabisk. Jeg har ingenting å resonnere på, alt for tynn arabiskkunnskap. Jeg svarer orienten, som i hvert fall er et ord som er knyttet til ordet øst, men jeg ville ikke satt mye penger på det.
Svaret er Mashriq. (4 av 7)
8.       Verdens sjuende største ørken bør man jo kjenne, men disse ørknene er diffuse og vanskelig definerbare, de glir over i hverandre og er ikke avgrensbare. Jeg vet at deccanplatået dekker mye av India, så jeg svarer Deccan desert.
Svaret er Thar. Det aner meg at mange av konkurrentene thar poeng her. (4 av 8)
9.       Jeg værer at spørsmålslagerne har onde hensikter, og tenker, hva er det Russland bare så vidt grenser til, jeg kommer ganske fort på den 16 kilometer lange grensen mellom Russland og Nord-Korea. Resten av Nord-Koreas nordgrense er mot Kina. Bingo, tid spart. (5 av 9)
10.   Gresk øy. Ikke min sterkeste side. Vi kan se bildet i farger på skjermen i quizrommet og det er en blå kuppel på hvitt hus der, det minner om Santorini. Jeg svarer dette.
Svaret, Syros, er ukjent for meg, jeg var sjanseløs og er glad det ikke er en av de mest kjente. (5 av 10)
11.   Dette har jeg aldri hørt om. At en polsk-ukrainsk region deler navn med en spansk, nesten litt utrolig når man tenker på hvor ulike språkene er. Men jeg vet jo at Katalonia i Spania og Götaland i Sverige er i opprinnelse det samme ordet, goternes land, og jeg tenker at det er denne effekten igjen, goterne gjorde seg jo også gjeldende i østeuropa, faktisk folkevandret de gotiske stammene som havnet i Katalonia trolig fra Norden via Ukraina.
Jeg svarer Katalonia og tror at jeg har et goth svar.
Jeg er på jordet. Svaret er Galicia. (5 av 11)
12.   Jeg tenker at Alaska er full av store øyer. Men ville trodd de har den største også. Til jeg tenker på hovedøyen på Hawaii, som kanskje er den som slår dem alle. Den eneste Alaska-øyen jeg kan navnet på er Kodiak, jeg pleide å snuse noe som het Kodiak i militæret. Så jeg er nødt til å svare det. Bra for meg, kodiak er rett. (6 av 12)
13.   Landet som betyr Øst øst, dette spørsmålet har jeg hørt før, og jeg kan fyre et gratis poeng fra ryggmargen. Svaret er Øst-Timor. (7 av 13)
14.   Mauritius er utenfor Magadaskar og Socotra utenfor Afrikas Horn, begge i det Indiske hav,  spørsmålet føles så enkelt at jeg lurer på om det er en felle, men finner ikke noe annet fornuftig svar. (8 av 14)
15.   Havnebyen til Perth heter Fermantle, mener jeg. Det viser seg at det skrives Fremantle. Jeg har byttet om to bokstaver og frykter at det blir null poeng, men situasjonen er dekket av reglene, man har lov å bytte om to bokstaver hvis ordet er over seks bokstaver, uttalen ikke endres betydelig og det nye ordet man lager ikke er en annen by. (9 av 15)



 



16.       Jeg har hatt spørsmålet før, og lært det av å bomme på det. Favela. (10 av 16)
17.       Jeg starter med å legge merke til de franske liljene. Vi ser en båt, og jeg vil først anta en fransk havneby, men i det jeg tenker på Paris ringer det en svak bjelle. Jeg tror jeg har reflektert over det før, at det er ikke havet, det er Seinen. (11 av 17)
18.       Dette har jeg lært av å tegne Nord-Amerika, både Columbia og Snake river er grenseelver mellom delstater oppi det strøket. Jeg satser på at de to elvene møtes, og det var ikke det dummeste jeg kunne gjøre. (12 av 18)
19.       Dette spørsmålet hopper jeg over, og gjenoppdager når det er ett minutt igjen. Jeg oppfatter kjapt at vi skal ha en nordlig russisk by og at det ikke er Murmansk, så jeg fyrer av Arkhangelsk uten å detaljlese spørsmålet. Byen som var rett svar, Norilsk, har jeg hørt om, ved å skrive Blodføre i 2007, men det er umulig å vite om jeg ville falt ned på det med bedre tidsdisponering. (12 av 19)
20.       Enda et spørsmål som rammes av tidsnød. En øy i Themsen. Så hyggelig for våre engelske konkurrenter. Jeg er rimelig sikker på at jeg ikke kan noen øyer i Themsen, jeg kroter kjapt ned Isle of Wright. Svaret er Isle of Sheppey, så det ville ikke blitt poeng om jeg hadde resten av livet som tenketid og ti tusen gjett. (12 av 20)
21.       En canyon i Sør-Afrika der altså. Kunnskapen min er veldig tynn på canyons,  jeg tar navn fra et fjell jeg kan i samme område og svarer Ntelyana.
Vi har med Blyde River Canyon å gjøre. (12 av 21)
22.       Dette er irriterende, jeg ferierte i Almeria i tre uker i sommer og da var det dette havet vi svømte i. Men jeg klarer ikke huske at jeg noensinne har lært noe navn på det.
Det viser seg å være Alboran-sjøen. (12 av 22)
23.       Her tenker jeg Ekvatorial-Guinea med en gang. Jeg har hatt spørsmålet før. Men på det tidspunktet har jeg god til, jeg tenker jeg skal tilbake hit og tenke igjennom afrikakartet, kvalitetssikre.
Plutselig sier de at det er et minutt igjen og jeg da oppdager at jeg ikke har lest spørsmålene 19 og 20. Jeg fører aldri inn noe svar her.
Svaret er Ekvatorial-Guinea. (12 av 23)
Uproft av meg, jeg skulle hatt bedre kontroll på tiden. Så man reiser tvers over hele Europa for å sulle vekk poeng på denne måten.

24.       Tenker først Yellowstone, så Yosemite, og svarer Yosemite, men er ikke komfortabel med svaret, jeg mener Yosemite er større enn 600 km2.
På flyplassen hadde jeg spurt Ivar i treningsspørsmålene hans, og et av dem handler om at mormonerne i Utah fikk døpt om en nasjonalpark til Zion. Det var dagen før quizen. Men Zion er allerede ute av hodet.
Det er verre for Ivar, som også bommer. (12 av 24)
25.   Jeg vet ikke om andre indiske fjell enn Kanchenjunga, og det er 800 meter høyere enn dette. Jeg surner og er uenig i spørsmålet, jeg har hørt at det var Chimborazo som var regnet som verdens høyeste fjell i denne perioden. Spørs vel hvem du spør.
Svaret er Nanda Devi.
Det er en tung periode av quizen. (12 av 25)







26.       Tenker først på kaldera, som er det en sammensunket vukan heter, men det de beskriver er en ringformet øy, og det kalles jo atoll. Jeg svarer atoll og får endelig et poeng igjen. (13 av 26)
27.       Det er to slike, Ceuta og Melilla, og eg aner ikke hvem av dem som ikke grenser til sjøen. Men jeg mener å ha hørt at marokkanere som vil til Europa oversvømmer Ceuta, og det er kanskje mer rasjonelt hvis den byen har sjøgrense. Så jeg går for Melilla. Det er rett. (14 av 27)
28.       Her kan jeg ikke engang begynne å resonnere. Jeg vet jeg ikke kan det. Jeg svarer det nærmeste stedsnavnet jeg kan, Koussi, tatt fra fjellet Emi Koussi i nord-Tsjad.
Svaret er Aouzou (14 av 28)
29.       Her surner jeg av spørsmålet, siden jeg har pugget inn nest største by i alle verdens land uten å ha hørt om Mixco og Villa Nueva. Det er åpenbart forsteder til hovedstaden som ethvert vettugt menneske ville regnet som en del av den. Spørsmålet er litt som, to av de største byene i dette landet er Groruddalen og Sandvika, hvilket land.
Jeg gjør litt matematikk på landets størrelse ut fra bystørrelsen, kommer til at det trolig er mellom 15 og 23 mill, og sannsynligvis i Latinamerika. Da passer Guatemala bra, og jeg liker det også siden det grenser til Mexico, slik at Mixco stemmer med navnetradisjon i området.

Jeg er såpass furten på spørsmålet at jeg ikke engang blir glad da jeg hører at svaret mitt stemmer. Spørsmålet skulle vært, i hvilket land er Quetzaltenango den nest største byen. (15 av 29)
30.       Jeg blir lykkelig i et halvt sekund i det jeg skjønner at spørsmålet er om Queen Charlotte Island, til jeg skjønner at de er ute etter det nye navnet på øygruppen. Jeg kan da ikke noe nytt navn. Det aner meg at navnet er på urbefolkningens språk, for det er den politiske trenden for tiden å revertere stedsnavnene, Denali, Nunavut, Iquialit. Men det gjør det bare vanskeligere å gjette.
Haida Gwaii (15 av 30)
31.       Jeg har lest mye om Srebrenica, og der ble folkegruppen så vidt jeg husker omtalt som Bosnik. Det viser seg at svaret er Bosniak. Jeg blir først rettet til null poeng, men legger inn en anke, og får poenget. (16 av 31)
32.       Her tenker jeg at staten Innsbruck ligger i, den tynne panhandelen vest i Østerrike, åpenbart grenser til begge. Jeg lurer på om staten heter Innsbruck eller bare Inn, og svarer ganske snart Innsbruck uten å tenke mer på saken.
Dette blir jeg mobbet for etterpå, for staten jeg har tenkt på er nevnt i spørsmålet. De andre samler seg i en flokk og ler av meg som trodde Tyrol het Innsbruck.
Spiller ingen trille, for svaret er Salzburg, og det trodde jeg lå oppe ved tyskergrensen. Det viser seg at den Salzburgsk-Italienske grensen er en marginal liten sak og at spørsmålet er like sympatisk som det andre grensespørsmålet. (16 av 32)
33.       Dette er Papua Ny Guinea, og der kan jeg to elver, Sepik og Fly, og du kan si, det var ikke mye, men hvor mange elver i Norge tror du en gjennomsnitts ny-guineaner kan? Tror du de har hørt om Numedalslågen, hæ?
Vel, både Sepik og Fly er rundt 1000 kilometer, og jeg kan ikke plassere noen av dem på et kart. Dette blir et klokkerent mynt-og-kron-kast, jeg tenker at Fly er det morsomste navnet og mest tiltrekkende på spørmålslager, så jeg går for Fly. Det går inn. (17 av 33)
34.       Hva er lengst vest av Tigris og Eufrat der altså. Den som når lengst vest krummer seg noe rundt den andre, så den er åpenbart lengre, og jeg har lært at Eufrat er lengst, så jeg svarer Eufrat. (18 av 34)
35.   Fjell på 1720 meter, da er det ikke alpene eller pyreneene, som er for høye, og ikke noe i nord, der er det for flatt. Det er enten Jura eller muligens sentralmassivet. Jeg føler at Jurafjellene er et godt svar, og dessuten har jeg mindre angst for å formulere det enn sentralmassivet, så jeg går for det. Det er rett, det viser seg at det høyeste fjellet i sentralmassivet er drøye hundre meter høyere. (19 av 35)
36.   Jeg vet hvilke tre stater det er snakk om, og at jeg skal lage et trestavelsesord fra Maryland, Virginia og Delaware. Jeg har dessuten sett denne konstruksjonen en gang, så jeg forventer å kjenne den igjen når jeg finner den. Jeg stokker om og om på DEL, MAR og VIR, varierer med DE, MA, VI Ingenting positivt skjer. Mye verdifull tid går med, det er her jeg mister poenget på spørsmål 23 og potensielt det på spørsmål 19. Jeg svarer til slutt Marvidel.
Det viser seg at Virginia er representert med VA, og derfor hadde jeg aldri sjansen til å se en kombinasjon jeg kjente igjen. Svaret er Delmarva. (19 av 36)
37.   Her er jeg blank, en bukt i Azovhavet, når jeg ville slitt med å huske navnet på Azovhavet. Jeg vet hvor det ligger, da, såpass skal jeg ha, det er ved den østre roten av Krimhalvøya, men jeg har ikke noe fornuftig, jeg går også glipp av at det er den nord-østre-armen, jeg tenker vi skal inntil Krim, så jeg skriver Sevastopol.
Det er ikke på noe nivå et godt svar, vi skal nærmere Rostov, bukta er kalt opp etter byen Taganrog og kan skrives på et utall måter basert på dette temaet. (19 av 37)
38.   Jeg tar ikke poenget før jeg leser den siste bisetningen. Oppkalt etter noen som er fra Coevorden, og han er nederlender, altså van coevorden, ahh, Vancouver. Jeg steiler litt, for han som ga den byen navn het da vitterlig George Vancouver. Men jeg antar at det er snakk om familienavnets utvikling, og går for det. Gunstig. (20 av 38)





39.      Det er flagget til Kambodia, med Angkor wat i midten. Ferdigscoret. (21 av 39)
40.       Langt spørsmål som jeg bare kan skofte å tolke, for jeg vet bare om en terracottahær og den er i Xi’an. (22 av 40)
41.       Dette er nesten en felle, oppkalt etter sølv får mange ut på viddene. Men den største innsjøen i Argentina heter Lago Argentina. Og Argentina er oppkalt etter sølv. Svaret er Lago Argentino, o i stedet for a til slutt, men jeg får poenget. (23 av 41)
42.       Triangle Below Canal Street, dette har jeg lært av å bomme på spørsmålet før. (24 av 42)
43.       Det dreier seg altså om to fjell på hver sin side av Gibratarstredet. Jeg har ikke hørt om dette, og er redd spørsmålet er enkelt. Jeg svarer Gate to Europe Svaret er Pillars of Hercules. (24 av 43)
44.       Hva kalte DDR fylkene sine. Jeg er blank og har tidsnød, jeg slenger ut Oblast. Det er Bezirke. (24 av 44)
45.       Platetektonikk. Dette er ikke det som interesserer meg med geografi, jeg leser kart. Jeg svarer Humboldt, han har vel gitt navn til en havstrøm i området.
Svaret er Scotia-platen. (24 av 45)
46.       Vi skal ha et fjell som minner om en solskinnsdag, men svaret starter neppe på Sun, så godt kjenner jeg dem. Jeg prøver Mount Bright.
Svaret er Fairweather. (24 av 46)
47.       Wesermünde, Weser er elven som renner gjennom Bremen, men det er ikke svaret, for hele staten heter Bremen. Jeg får aldri tid til å fullføre resonnementet eller føre inn noe svar. Svaret, som jeg har hørt om men er usikker på om jeg kunne klart, er Bremerhaven (24 av 47)
48.   Her kan jeg ikke noe stedsnavn på bukta, så det blir den gamle strategien med å svare det nærmeste stedsnavnet jeg kan. Det hender sånt går inn, jeg fikk bukten Gonaïve på Haiti ved å kunne den nest største byen Gonaïves. Jeg vet at den stripen med øyer som danner nordenden av bukten heter Adam’s Bridge, så jeg går for Adams Bay.
No luck. Dette er Gulf of Mannar (24 av 48)
49.   Pontchartrain, den kan jeg, sjøen er oppkalt etter en av ministrene til Ludvig 14, mens selve staten er oppkalt etter kongen. Louisiana. Sjøen ligger rett nord for New Orleans, og krysses av en bro som amerikanerne mener er verdens lengste. En bro i Kina er lengre men denne har det lengste kontinuerlige strekket over vann.
Dessverre tar nok mange av de som ikke kjenner til sjøen poenget bare på den franske ordlyden. (25 av 49)
50.   Hvah, en øygruppe jeg ikke har hørt om, der, dette må være bitte små tulleøyer, spørsmålet handler ikke om å lese kart men pugge UNESCO-lister og det er bare ikke like gøy altså, det gjør det ikke for meg.
Det er over tusen verdensarvsteder, men til neste gang, kanskje se over de nyligst utnevnte.
Revillagigedo (25 av 50)

Jeg deler med det 35.plassen, som er bra til meg å være. Ivar tar 31 poeng og blir nummer 14, ett poeng fra målet sitt om en topp-ti-plassering. Beste nordmann er Eivind Moskvil på 10.plass. Olympisk mester blir Paul Arts fra Belgia på 42 poeng.

Ingen kommentarer: