10. april 2015

Anmeldelser av Ut Av Mørket

Dette er en samling anmeldelser og tilbakemeldinger på Ut Av Mørket. Det er alle anmeldelsene, jeg har ikke gjemt unna noe slakt.

Trøndersk forfatter, førtiåra:
Da har jeg lest "Ut av mørket". Strålende lesning! Herlig bok som er skrevet med et stort hjerte. Skjønnlitteratur av beste merke. Denne fortjener oppmerksomhet. Jeg brukte tid på den, fordøyet den, kan du si. Jeg sleit litt i børjan, men du verden for en forløsning den hadde mot slutten. Jeg er mektig imponert over språket, hvordan det varierer og dukker opp med nye ord. Denne boken er banebrytende. Det sier jeg som nesten ikke leser bøker. Men noen har jeg da lest. Ingen bok har gitt meg mer enn denne. Gratulerer med et mesterverk. Så får andre si hva de vil.

Med bok og palett:
Du blir revet med fra første side. Jeg var faktisk litt i tvil om hva slags bok dette var, men tvilen ble raskt gjort om til beundring. En bok så velskrevet og fengslende at du har vanskeligheter med å legge den fra deg. Og her er det både nerve og spenning nok til at det blir like mye en thriller som en roman. Et nytt forfatterbekjentskap som jeg nok vil følge framover.

Trønder, siv-ing, førtiåra:
Hadde problemer med å legge den fra meg når jeg begynte å lese den. Både gripende og original. Virkelig forfattertalent!

Tine Sundal 
Liker du romaner som mestrer antydningens kunst, men samtidig er logisk og ryddig, så er dette boken for deg. Her var nok av betraktninger til å vekke tanken med, og fine stunder innimellom begivenheter som setter deg litt ut. Eskil Aasmul sin andre roman anbefales på det varmeste!

Vestlandskvinne, siv-ing, noenogtredve:
Søsteren min fikk boka di i bursdagsgave.  Hun likte den kjempegodt. "Da du sa at du hadde en venn som er en forfatter tenkte jeg 'jajja', men han er jo en ordentlig forfatter "

Espen Iversen
Vi blir kjent med en unggutt som ikke har det så greit, ei pønkedame som ikke har det så greit, en rotløs sjel i et nedslitt hus som ikke har det så greit, og en karismatisk politiker som jobber hardt for å profittere på at folk ikke har det så greit. Likevel blir man glad mens man leser. Tidvis varm innvendig. Det er en kvalitet ikke alle bøker har.

Østlandskvinne, lege, noenogtredve:
Har nytt hver side av "ut av mørket". Sørger som jeg alltid gjør når bøker jeg digger tar slutt. Kaster meg over "blodføre" i dag med enda høyere forventninger.

Østlandskvinne, lege, noenogtredve (II):
Ojoj, folkens - ikke heng dere opp i bare "Ut av mørket". "Blodføre" er en fantastisk thriller - på høyde med de beste jeg har lest!!

Adresseavisen
Forfatteren har hatt kronisk utmattelsessyndrom, noe som førte til at han var sengeliggende i flere år. Dette tilfører romanen levd liv, troverdighet og nerve; som leser merker man at historien er skrevet av en som selv har kjent vanskeligheter på kroppen. "Ut av mørket" er en god roman.

Østlandskvinne, bibliotekar, ca 29:
...og så BOOM! kommer første kapittel inne i hodet på Fuzz og det er så mørkt! Og fascinerende! Og vekslingen mellom det ytre og indre fungerer så bra hele veien gjennom!

Fikk tårer i øynene på slutten, så fin slutt, ikke overtydelig, men gir en anelse om fremtiden. Jeg har så lyst til å tilbringe mer tid sammen med disse karakterene, men det er samtidig helt greit å si farvel.

Det er et kvalitetstegn for meg at jeg også har lyst til å vite mer om flere av bikarakterene. Og så var dette bare utrolig originalt. For en idé!! Godt gjort å gjennomføre den så solid!  
Jeg likte Ut av mørket veldig godt og håper på mer fra den åsmulske hånd!

Ingen kommentarer: