18. november 2009

Hjartesmil på radio

NRK Sogn og Fjordane lager en sak om Hjartesmils seier i Den Gyldne Q. Jeg skal direkteintervjues om bloggen på radioen litt etter klokken åtte i morgen tidlig. Men jeg var ikke oppmerksom på Hjartesmil før Virrvarr nominerte henne, og jeg trenger hjelp til å svare på spørsmålene, som kommer til å bli noe slikt:

- Hvorfor vant akkurat Hjartesmil?

- Hva slags blogg er Hjartesmil?

(Jeg ser Hjartesmil som en bildeblogg som også har litterære kvaliteter, og at jenta har en fin måte å se det positive i verden rundt seg.)

- Er denne type blogger en ny trend på vei inn?

Jeg følte i årets turnering at mange av bloggene som gjorde det bra er velskrevne blogger som ikke tar mange kontroversielle tema, ikke er veldig politiske, satiriske eller syrlig-humoristiske slik mange av de mest kritikerroste bloggene var for noen år siden. Fokuset ligger mest på hverdagslivet. Men samtidig har de litterær verdi et godt stykke over det som selger på blogg.no. Er dere enige i dette, og fins det i så fall et sjangerbegrep for dette?

Et annet spørsmål jeg risikerer, og som det selvfølgelig er vanskelig for meg å svare på er:

- Hvor høyt henger Den Gyldne Q som bloggekåring?

10 kommentarer:

Alt godt sa...

Eg vil vel seie at den gyldne Q heng høgt, spesielt i og med at den i år er den einaste kåringa i vår del av "bloggsfæra". Samtidig syns eg at dei ulike bloggosfærene har byrja å gli meir over i kvarandre, og at lenker og forslag går lenger bort frå eins eige kjerneområde no enn før.

Eg ville kanskje syns det var naturleg å dele ei slik kåring meir opp, det blir litt som å samanlikne eple og pære å stemme over om Frøkna eller NRK beta er best. Samtidig kan bloggar vere vanskelege å båssette. Min blogg får til dømes ikkje vere med på ulike matblogglister, fordi eg også skriv om musikk og hage og slikt. Underleg, men slik er det. Det virkar som om mange tenker at ein skal vere berre ein ting. For meg er det naturstridig. ;-)

Lisa sa...

Det er skummelt å skulle definere en blogg fra en lesers ståsted, men Hjartesmil er en unik blogg.

Det er primært en bildeblogg, hvor kunst, mote, interiør, og personlige opplevelser blandes i en herlig suppe. Hun skriver om livet sitt, kjærleiken, verdens fineste venner, makroner og vakre kjoler.

Bloggen er optimistisk og byr på på syns-sukkertøy som kan lyse opp en alminnelig hverdag. Hjartesmil oppdaterer ofte, og byr på seg selv.

Hun snakker varmt og ærlig direkte til leseren, og hennes konstante oppfordringer om tilbakemeldinger gjør at bloggen oppleves som utpreget interaktiv.

Hjartesmil vant fordi bloggen er unik, fordi hun minner oss på det som er så fint i livet, og fordi hun setter pris på de små ting i livet, som makroner og kaninnaser og gode klemmer.

Anonym sa...

Jeg tror Hjartesmilploggen speiler samtida. Som en reaksjon på de satiriske, syrlig-humoristiske, politiske bloggene som du skriver om her. Jeg tror mange er sultne på glede og hverdag. Og som jeg ser det -du også sender ut et tidsriktig signal når du har fred og kjærlighet som hilsen til de som skriver en kommentar her. Tidsriktig du, også:-)

Hjartesmil er kanskje en "nyhippie"-plogg?

Og ja, Den Gyldne Q henger høyt og glitrer:-)

Gudd løkk (ikke ironisk!) på intervjuet i morra.

Dnort sa...

Mulig det har skjedd noe med hva folk leser på internett. Mulig man kan ane en slags trend. Noen klar konklusjon tror jeg likevel det ikke er mulig å trekke om dette, ut fra avstemminga.
Selv ga jeg opp hele konkurransen da jeg så hvor det bar hen. Pene, koselige og ufarlige hyggeblogger er bare ikke noe for meg.

Neste års nominasjoner bør helt klart ha kategorier. Og for de som ikke har noen slags dagsorden, er det alltids mulig med en "diverse"-kategori.

Alva sa...

Gratulerer Mariell!!
Hjartesmil er en stor kunstner og livskunstner. Hun er unik. Hun har estetisk sans, hun har glimt i øyet, hun har hjertevarme og hun har evnen til å se det vakre i det lille.
Det er et liv der ute som er forferdelig usunt og stressende. En rangstige hvor noen gjør seg til mere verdt enn andre.. Det er om å gjøre å være populær, konkurranser og bloggby eller hva det het. Krangling og skittkasting. Ser også den tendensen ellers i kommentarfelter på nettet -f.eks. i innlegg i aviser, abc-nyheter osv. Folk er så hissige og benytter seg av personangrep. Respektløst overfor andre mennesker man ikke kjenner.

Bloggen til Mariell står i stor kontrast til dette. Den er optimistisk og fylt med hjertevarme og hjertesmil. Hun lar seg ikke styre av trender eller bloggetikette, hun er seg selv ekte og flott.

Hele bloggen og dama er et kunstverk.

Lykke til videre Mariell!!!

:-) :-) :-) :-)
Stilen er gåtefull og original.

alva

Anonym sa...

@Dnort: Du skriv "Pene, koselige og ufarlige hyggeblogger er bare ikke noe for meg." Er de litt skumle? ;-P Pene er de -men ikke alle er koselige og "ufarlige" MOAHAHAHAHA HA

Dnort sa...

Må nesten gi deg et seriøst svar Anonym:
Ja, de er skumle. Og grunnen er ganske enkelt at folk som har noe å melde (da tenker jeg på alt det man ikke er helt sikker på at mange andre også synes) holder igjen. De skriver heller noe hyggelig og passe ufarlig, fordi man vil ha flest mulig venner og hyggelige kommentarer. Og stemmer på neste kåring.

Anonym sa...

@Dnort.

Her var det ikke mye tillit til folks integritet å spore, gitt. Er du seriøs når du mener at de bloggerne som kom langt opp på poengtabellen her skriver om hyggelige, ufarlige ting for å få poeng og kommentarer?

Hvis det er det du mener så vil jeg si at hvis du ønsker å bli oppfattet som svært nedlatende, så har du oppnådd det. Men jeg håper jeg tar feil. Kan hende at du skriver det for å provosere også. Eller være sarkastisk. Men da må du være tydligere.

Og tar jeg feil, så har jeg misforstått hva du mener. Og for å utdype litt: Jeg snakker ikke om fjortisrosabloggerne, altså. Men disse som kom til semifinalen. Hvis du ikke har lest dem, så er det kan hende på tide?

Måtte titte innom din blogg også. Fant ikke så mye kontroversielt der heller. Men det er kanskje fordi du holder igjen;-P

Dnort sa...

Har selvfølgelig sjekka ut Hjarteljos og andre som var med. Og som jeg skrev først, konkluderte jeg fort at mange av dem ikke appelerte til meg.

Det jeg videre har kommentert er selvfølgelig trenden som noen av disse representerer. Dette var jo utgangspunktet til Esquil: "velskrevne blogger som ikke tar mange kontroversielle tema, ikke er veldig politiske, satiriske eller syrlig-humoristiske" Da må jeg selvfølgelig ta litt i for å få fram et poeng. Så får jeg håpe noen leste det jeg faktisk skrev og ikke det de tror jeg skrev.

PS. Bruker aldri "smileys". Da kan man fort bli misforstått i dag. Akkurat det bekymrer meg lite.

Anonym sa...

@Dnort

Da skal ikke jeg bruke Eskilds kommentarfelt så mye mer. Vil bare sitere deg: "De skriver heller noe hyggelig og passe ufarlig, fordi man vil ha flest mulig venner og hyggelige kommentarer. Og stemmer på neste kåring." Dumme meg tolket det som at du mente at de sleika leserne sine opp etter r... for å bli likt. At det var derfor de skrev slik de gjorde. Jeg fatter ikke hvordan jeg kunne tolke det på den måten.

Men det var en trygg og god periode for meg. Nå har jeg ikke filla peiling på hva du mener. Bortsett fra at disse bloggerne ikke apellerer til deg. Samtidig som du skriver at de skriver som de gjør for å appelere til leserne sine. Dnort, du er meg en gåte. Og nesten like god som meg til å skrive ot.