14. juni 2009

Tiggerne i Oslo

I går satt en gatemusikant på gaten utenfor huset mitt. Han hadde en stol og et trekkspill, og han var ikke av de verste, han kjørte ikke like dystert reportoir som landsmannen i Slottsparken (bilde tatt fra Intimtyrannen).

En stor, gråkledd mann kom bort til gatemusikanten og ropte "NÅ ER JEG SÅ LEI AV DEN SANGEN". Denne setningen ble ropt flere ganger, og så høyt at jeg i tredje etasje gikk mot vinduet. Gatemusikanten fortsatte å spille under den innledende kaukingen, så skjedde det noe som jeg ikke rakk å få med meg, ihvertfall sluttet musikken. Da jeg kom til vinduet sto begge oppreist, gatemusikanten snakket lavt og nordmannen ropte på engelsk.


Da nordmannen reiste knyttnevene i utgangsstilling for boksekamp, blandet jeg meg inn og ropte 'det er jo bare musikk!'. Det ble ikke slossing, men kjeftingen og truslene fortsatte. Episoden endte med at gatemusikanten dro, og han kommer neppe tilbake.

Dette er ikke den første episoden av at nordmenn jager/kjefter opp tiggende romfolk i gata mi. Gamle folk og fylliker er de verste til å plage tiggerne. Pluss Høyres Erlend Lae, selvfølgelig, som må være helgen for de som plager tiggere i byen. Når en byrådsleder kan oppfordre folk til å ikke gi penger til tiggere, og pakker de svinaktige holdningene sine inn i pene ord som:

I et land der ingen (...) behøver å tigge av nødvendighet, handler det å bekjempe tigging om å beskytte mennesker mot seg selv og mot offentlig ydmykelse, skriver Lae i en kronikk


... så legitimerer han all mulig plaging og trakassering av de mest forsvarsløse der ute. Ingen behøver å tigge my entire ass. Jeg har selv ikke fått trygd jeg har rett på på snart et halvår, jeg får bare masse unnskyldninger og beklagelser og "det skal ikke være sånn" fra NAV. Jeg har norsk pass, norsk artikulasjon og hvit hud, i hvor stor grad kan vi stole på at systemet tar vare på de som ikke har noen av delene?

Det er mange myter ute og går. En klassiker er at Sigøynere kommer hit i busslaster og tigger for rike bakmenn som tar alle pengene. Andre nordmenn kjefter også på oss som en sjelden gang gir til tiggere, jeg får høre jasså det er du som sørger for at de kommer hit.

Kirkens bymisjon tror ikke på mafiateorien. I Aftenposten siteres Constanca Caldáraru (53) som tagg i Grensen:

- Jeg har seks barn i Romania som ikke går på skole. Mannen min er syk. I Romania har vi ingen medisiner, ingenting å spise. Jeg er syk og har pustevansker, sier hun, og tar noen surklende åndedrett for at vi skal forstå. Deretter tømmer hun innholdet av bæreposen på bakken. Der lander pillebrett på pillebrett med bronkittmedisiner, sykepapirer på italiensk og et legevisittkort fra Milano.


Jadda, Lae. Til deg og alle andre som bor i et land der ingen behøver å tigge. Og særlig til dere patetiske nederdreiktige kryp som ikke finner noen andre å sparke på, ingen andre å ta ut de miserable livene deres på, enn de som er aller nederst på stigen:

Det er lov å tigge i Norge. Og Lae har bedt politiet i byen om å plage tiggerne litt ekstra, slik at er det noen du kan være sikker på at har papirene i orden, er det tiggerne.

Tigging er en drittjobb. Jeg han bodd i en tiggergate i et halvt år, og har knapt sett noen gi. Tiggerne som sitter her har stor utskiftning, de fleste blir under en uke. Hun som nesten blir tatt av snøras i denne videoen var av de som holdt ut lengst, kanskje to-tre uker. Jeg fulgte henne en halvtime, og på den tiden hadde hun beviselig null kroner i inntekt.

Jeg sier ikke at du må gi penger til tiggere. Men gi dem respekt. Ikke se på dem som fanter, organiserte kriminelle eller søppel av kjøtt. De er mennesker.

13 kommentarer:

Guri sa...

Kvinnekongen skreiv ein bra post om det same for ei stund sidan; http://kvinnekonge.wordpress.com/2009/05/28/politimesteren/

Bjørn Stærk sa...

Krever det ikke organisering å reise på tvers av Europa for å tigge? Det krever også planlegging å tre inn i tigger-rollen - det er ikke bare å sette seg ned med et skilt, man må velge de strategiene som er best egnet til å appellere til forbipasserende. Det gjør at det hele blir ganske kynisk. Hvis man først skal organisere og planlegge noe, hvorfor ikke noe som er meningsfullt?

På den andre siden - de veldedige organisasjonene som også tigger på gata er kanskje verre. Å drive med spam er rett og slett en ond handling - uansett hvor gode motiver de som gjør det har.

Margrethe sa...

Bra og inspirerende innlegg!

Lilly Craft sa...

Det er ikke lenger før tigging er et nødvendig onde her i Norge også, for de som er så "heldige" å ha krav på trygd, så lenge NAV ikke er istand til å betale folk det de er lovt.

Bjørn Stærk:
Det kreves sikkert noe organisering, ja. Men det er utrolig hva man kan klare å henge seg på dersom ungene er sultne. Jeg har selv vært nødt til å stjele mat i butikken for at datteren min skulle ha til skolemat. Hadde jeg hatt et annet alternativ, så hadde jeg grepet det. Når det heller ikke er mat å stjele i butikkene, da må man kanskje bli med en busslast til ett eller annet bikkjekaldt sted i Europa, da?

Bjørn Stærk sa...

"Når det heller ikke er mat å stjele i butikkene, da må man kanskje bli med en busslast til ett eller annet bikkjekaldt sted i Europa, da?"

Det jeg ikke ser er hvorfor all den planleggingen og organiseringen ikke kunne gått med på å gjøre noe ordentlig? Med såpass overskudd, hvorfor ikke skape noe? Jeg forstår det å tigge eller stjele som en desperat handling .. men her er det et yrke, med arbeidstid og uniform.

Junien sa...

Jeg har innbilt meg at tigging er noe av det som krever minst i forkant, og kanskje derfor blir alternativet for den som ikke har det bittelille ekstra som skal til for å skape noe? Det er jo ikke de som ser friskest og sterkest ut rent fysisk, vi ser på gata. Men ser jo poenget ditt, Bjørn Stærk, om det er sånn at man greier å reise en startkapital for å betale for reisen f.eks.

Guri sa...

Altså, det er mat å stjela i butikkane der tiggarande kjem frå, dei er frå EU-land folkens.

Uansett. Ein av grunnane til at så mange frå romfolket* tiggar kan jo ha med å gjera at dei er den mest uglesette folkegruppa i heile europa. Og sjølv om dei er EU-borgarar og har lov til å jobba i heile EØS-området er det svært, svært få som anset folk av romfolket. Både i noreg og resten av europa.

*Romfolket er ikkje det same som rumenarar. Nokre kjem frå romania, då er dei sjølvsagt rumenarar i tillegg på same måte som romfolk født og oppvoksne i noreg er norske. Dei fleste runemarar som ikkje er romfolk har ingen problem med å få jobb verken i noreg eller andre EØS-land.

Anonym sa...

Jeg synes at det å spille i gatene er en mer "Ærlig" måte å samle penger på enn å gå rundt med pappkrus.. Men det er meg, da..

Dnort sa...

Må si som Eskil. Det er jo bare musikk. Ellers er det bare å overse dem om man ikke synes noe om gesjeften. Har aldri gitt fra meg en krone til en tigger. Kanskje hadde jeg vurdert det om Eskil satt der. Eller kanskje jeg heller hadde gitt han et skjema...

Trylle sa...

På den ene siden er jeg enig med deg, Eskild, det er bare musikk, og hvis folk må/vil tigge så er det opp til dem, og om det finnes plagsomt er det som kjent bare å se den andre veien.

På den andre siden har jeg med egne øyne sett "rumenske tiggere" gi pengene sine til menn i fete mercedeser på Edgware Road i London. Så derfor velger jeg å fordele mine egne penger mellom trengede narkomane og husleia, med påfølgende dårlig samvittighet for de stakkars rumenerne som har faktiske behov.

iadokka sa...

Her i Fredrikstad henger de rumenske tiggerne rundt en av Narvesenkioskene ved åpningstid, da står de ofte i ring utenfor med hver sin lange remse med lodd. Beklager, men de mister litt av min sympati når de bruker tusenvis av kroner hver uke på lodd, mens ungene og ektefellene (som visstnok mangler et lem eller to) sitter hjemme og sulter.
Disse morgensamlingene er litt spesielle og, for det er de eneste gangene jeg har sett dem smile og le. Det er jo koselig. :)

Og med "de rumenske tiggerne" mener jeg nettopp de som sitter med en kopp og et lidende blikk og tigger. Ikke gatemusikantene. Kan forstå at det er irriterende å høre den samme sure låta om og om igjen en hel arbeidsdag, men det går vel an å be dem flytte seg til en konkurrent?

Anonym sa...

Synes dette innlegget, samt mange andre som jeg har bladd meg tilbake til, sier så mye om deg Esquil. Synes du har et stort hjerte, og mye mot- og pågangsmot. Beundrer deg stort for det.

:)

Peace and Luv.

Anonym sa...

Første gang jeg er innpå bloggen din nå, ville bare si at det er godt å høre det fortsatt finnes slike medmenneskelig holdninger og jeg har herved bokmerket bloggen din. Her om dagen var det en mann i Trondheim sentrum som nærmest holdt på å stikke paraplyen sin inn i en tigger for å vifte han bort. Kjempetrist at sånt kan skje så spontant og åpenlyst. Har inntrykk av at det liksom er helt greit å se ned på tiggerne, og det er kjempetrist, for de er jo som du sier mennesker. Hilsen Mary.