29. desember 2008

Bloggeres selvopptatthet (Esquil svarer, del 9)

Tror du bloggere er mer enn gjennomsnittlig selvopptatte?

spørsmål fra innflytter


Dette spørsmålet grublet jeg på mens jeg stod foran speilet i bar overkropp og smurte inn brystkassa i babyolje. Siden de seansene ofte varer opp til to dager i strekk, ble det god tid til å tenke.

OKda, det var en spøk. Men jeg har tenkt.

Jeg har sett bloggere som har virket mer narsissistiske enn noe menneske jeg har kjent i levende live. På den annen side har jeg etterhvert møtt et tosifret antall bloggere i den fysiske verden, og selvopptatthet slår meg ikke som noe felles karaktertrekk hos dem.

Når man skriver blogg, legger man sine egne ord ut på internettet så hele verden kan lese. Postene inneholder ord som via søkemotorer tiltrekker seg folk som faktisk kan noe om temaet. Og internettkulturen, som vi arvet fra nerdereiret USENET, tilsier at en del av ekspertene ikke vil vise nåde hvis du har sagt noe feil. Du risikerer å bli offentlig driti ut.

Altså bør du vite mye om det du skriver om. Og få er eksperter på særlig mange felter, men alle er eksperter på seg selv. Slik ender mye av internettskriveriene opp med å være navlebeskuelser. Det behøver ikke indikere selvopptatthet.

Når blogger brukes som to-veis-kommunikasjon er det utadvent og sosialt, i en virtuell versjon av begrepene. Skal man fungere sosialt er det grenser for hvor langt man kommer med notorisk selvopptatthet. Jeg ville gjette at selvopptatthet, i den grad dette er målbart, ikke har høyere gjennomsnitt for bloggere enn for ikke-bloggere.

---

Spørsmålet er aktuelt siden Morten Strøksnes i BT i følge Hjorthen nylig har kalt bloggerne "narsissister og understimulerte skrullinger med et intetsigende budskap".

Hvilken bok bør jeg lese og hvorfor, om du fikk anbefale bare en?

spørsmål fra Vidar


Skal du lese bare en bok, kan Dannelse av Dietrich Schwanitz være et bra valg. Den går gjennom mye av det du trenger å vite for å fremstå som en opplyst europeer, deriblant hovedtrekkene i mange berømte bøker.

Hvilket lys på himmelen er finest?

spørsmål fra Trude

Tredjeplass: Månelys fra fullmåne, gjerne sett bak trær uten blader.


Andreplass: Nordlys. Ville sikkert gått lei av nordlys hvis det var der hele tiden, men i små doser som vi får er det kult.
Førsteplass: Lav sol. Altså solnedganger og soloppganger.



Hvem ville vunnet en slåsskamp mellom en bjørn og en gorilla?

spørsmål fra PAJ

Den største bjørnen veide over 2.500 pund, dvs 1136 kg.
Den tyngste gorillaen jeg fant veide 165 kilo. Det blir ikke en jevn kamp en gang. Bjørnen grusekniser gorillaen.
Griseknuser?
Noe sånt.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Savner nordlys jeg, som liten i trøndelag så jeg det ganske ofte, nå er det mange år siden jeg har sett det!

Anonym sa...

Haha, nå har jeg moret meg med esquil sine svar. Og du er kul- intet mindre enn kul.

Jeg fatter ikke at jeg ikke har fått øynene opp for denne bloggen før. Her blir jeg ;)

Anonym sa...

Takk for svar!

Jeg tror heller ikke bloggere er mer selvopptatte enn andre folk, dere er bare mindre redde for å gjøre feil, eller som det heter på godt norsk - drite seg ut. :)

Anonym sa...

Hei igjen og takk for forslag til bok.
Jeg har lest mange bøker og kommer selvføleglig til å lese mange i fremtiden også. Mulig du missforstod hva jeg spurte om. Det jeg mente var en annbealing av EN bok du mener jeg Må lese (mulig svaret blir det samme?)

Anonym sa...

For min del er det fine med blogging at jeg kan bli hørt, uten å måtte kjempe om oppmerksomheten.

Man trenger ikke rope høyest eller føle at det man sier er viktigere enn det andre sier, man kan bare få det ut, i små ord akkurat som alle andres små ord, og så er det opp til de andre om de vil lese eller ikke.

Jeg vil si narsistisk til en viss grad, men jeg tror de som liker oppmerksomhet aller best vil finne det enklere på andre arenaer.

Esquil sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Esquil sa...

trude, aha, du er trønder! godt valg. Og hvis det er noen trøst, det går en stund mellom nordlysene for tiden ...


takk anonym, hyggelige folk som deg er mer enn velkommen :)

godt å høre, innflytter
du la jo en smiley i slutten av spørsmålet som tydet på at du ikke var ute etter verste sort bråk :)

vidar, jeg trodde nok at du hadde lest bøker før :)
hvis vi snakker om roman, og det er lettere å foreslå hvis man vet hva leseren er opptatt av, men
kluun
'kvinne går til lege, mann går på byen' er både ny, underholdende, lettlest, rørende og ga meg et mer nyansert syn på visse moralske tema. den handler om en kone som får kreft og en mann som reagerer med utroskap.

snakker vi diktsaming, prøv noe med bukowski. han er en ruvende 1900-tallsdikter som tar tak i den poetisk utfordrende tematikken som ligger i bælming av større mengder sprit og puling av horer. prøv f.eks. "you get so alone at times, it just makes sense."

snakker vi fantasy, er david eddings en artig og avhengighetsdannende fyr. snakker vi fantasy på norsk lager silje fretheim godsaker for vår generasjon, og snart kommer avil ut med noe snacks.

enig minnea, men 'liker oppmerksomhet' vil jeg kalle eksibisjonisme, ikke narsissisme. Og hvorvidt bloggere er mer eksibisjonistiske enn gjennomsnittet er en annen diskusjon, som jeg er redd kan få en annen konklusjon ...

Esquil sa...

ekshibisjonisme
ekshibisjonisme
ekshibisjonisme
ekshibisjonisme
ekshibisjonisme