27. november 2008

Twisted Giant Penis of Sweden

Som noen kanksje har spottet har jeg en greie for ny arkitektur. Ikke gammel. Ny. Jeg synes det vi får til i våre dager fullstendig eier de gamle snirklete pinglebyggene fra middelalderen, romertida og antikken, jeg ser ingen grunn til å reise til Kairo for å se pyramider når jeg kan dra til Malmø for å se Turning Torso.
Dette er meg i Malmø på jakt etter Torsoen (og forøvrig det siste bildet av meg med briller, siden jeg først og fremst var i Malmø for å laseroperere øynene).

Torsoen dukker opp bak trærne i parken.


Torsoen nærmer seg, jeg trenger ikke kart for å finne dette arkitektoniske mesterverket ....
... og når jeg kommer så nær at jeg fornemmer storheten ... I kid you not ... dette huset er så flott og majestetisk at det gjør meg stolt av å være skandinav.

Mens jeg går rundt torsoen spør jeg meg, hvorfor ønsket de sosialdemokratiske svenskene seg et slikt bygg, en kolossal monolitt plantet i et område med ellers lave hus? I middelalderen var svaret greit, da bygde man høye kirketårn for å komme nærmere Gud. Men hvorfor et høyt tårn nå, i våre dager, i et av verdens mer ateistiske strøk?
Kanskje er det likevel noe i våre sjeler som higer, kanskje er Turning Torso i Malmø et symbol på moderne svenskers utilfredsstilte lengsel etter det guddommelige?
Jeg lar meg røre av de svenske hjertenes savn etter himmelen, disse forfinede sjelene i et av verdens kaldeste land og deres såre lengten etter et svar, mens jeg gleder meg som en unge til å gå til topps i tårnet og skue utover Sverige og Danmark.
"Det går inte att besöke byggnaden

NSB Turning Torso er et bostadshus. Dette ställer sarskilda krav på säkerhet bla bla gnææææg gnæææg raus raus siegfried heil"

Fokkings møkkasvensker. Jeg har reist helt fra Gambia bare for å lese denne lappen.


Forfinede sjeler my ass. Nedslått legger jeg meg på en benk, og oppdager hva svenskene har bygd seg.

Penisforlenger.

21 kommentarer:

Anonym sa...

Ubetalelis sistebilde!!!

Anonym sa...

ubetaleliG seff.

Anonym sa...

Hm. Jeg blir svimmel bare av å se på bildene. Hvordan må det være å bo der?

AstridVU sa...

Geniale bilder av rått bygg! Og da tenker jeg vel på de av selve bygget, ikke helt sikker på det siste bildet der.... :)

Esquil sa...

alter ego, takk :)
trærne som gjør jobb som kjønnshår er bare flaks, det var egentlig ganske pinlig å ta dette bildet, så ting gikk fort for seg.

beate: sikkert fint å bo der på mange måter, tipper de kan tjene inn husleia ved å plukke opp irriterte turister på bakkenivå og slippe dem inn i bygget.

takk, astrid! og, åjoda det er du, du tør bare ikke innrømme det :)

Esquil sa...

det siste bildet skal selvfølgelig tolkes som subtil kunstkritikk.

Anonym sa...

Beate: Naar sant skal sies bor broren til ei venninne av meg der, og hun har vaert der flere ganger. Venninna mi blir litt uvel (og er av typen som ogsaa blir sjoesyk og luftsyk og bilsyk...), men broren og kona sier at det er som aa bo i et vanlig hus i en by; du legger som regel mer merke til hva som er innenfor veggene enn utenfor. Og naar du ser ut, nyter du simpelthen utsikta.

Hvis man skal tro dem.

Anonym sa...

Genialt sistebilde!
Gikk det bra med operasjonen ? Eller har du ikke kommet så langt enda ? Lykke til i såfall. :)

Esquil sa...

alter ego, jeg tror ihvertfall at utsikten er nytbar.

plysjhai: har operert, men vet ikke om det har gått bra ennå nei. er i smerte-og-se-uklart-fasen mens ting gror.

Nissemann sa...

Beats me, Esquil. Jeg ville aldri våget å legge ut bilde av penisen min på den måten. Du er i en klasse for deg selv!

Ps. Jeg har akkurat lagt ut en serie med tilsvarende bilder, men har ikke tatt dem selv... Sjekk Enkel humor i november

Anonym sa...

Alter Ego: Men er rommene firkanta, eller er de også vridd?

Anonym sa...

Var på nippet til å kommentere med ordene "Artig vri på saken!", men unngår tvetydighetene ved å si "knallbra!" istedet.

Hadde hatt lyst å se torsoen selv, men om man ikke kommer inn kan det heller være til jeg tilfeldigvis er i nærheten - eventuelt blir kjent med noen som bor der.

Anonym sa...

Jeg bare ler og ler :-D

Hadde aldri kommet på å ta et sånt bilde selv, artig påfunn.

Og så vil vi gjerne vite mer om den mystiske Esquil, så du er tagget i et pågående meme...
http://www.serendipitycat.no/?p=655

Buster N sa...

Kjønnshårene hever det siste bildet fra middelmådig til upper class. Makaløst.

Meg sa...

Får en jo til å undres på hvorledes det har blitt så mange svensker :)

..... sa...

Ojoj. Tenk at jeg bodde i Malmø og skuet bort på dette bygget et helt år. Nå fikk jeg et akutt anfall av nostalgi, i tillegg til at jeg må stemme i både opplevelsen av arkitektonisk storhet og irritasjonen over at man ikke kan få gå opp. Men faktisk er det ikke så altfor dyrt å bo der oppe, har jeg hørt. Vanlige leiepriser - så de heldige får kose seg, hrmpf.

Anonym sa...

Sikkert topp å bo i blokk. Om du trives i fuglefjell.

Anonym sa...

Ahm, jeg tenkte på The Erotic Gherkin med en gang jeg begynte å lese denne posten, og der var jeg visst inne på noe ja...

Men agurken er jo langt mer sexy da!

http://en.wikipedia.org/wiki/30_St_Mary_Axe

Lilly Craft sa...

Sku mer enn gjerna ha bodd på toppen av sistebildet ja...

*knis*

Esquil sa...

takk for kommentarer alle sammen. sorry at jeg er periodesløv med å svare.

buster, takk, det betyr noe coming from you. flaks eller ei.

Lilly: hehe
vet ikke helt hvordan jeg skal tolke den :)

Lilly Craft sa...

Lilly er blygheten selv og lar herren tolke som han vil.