25. oktober 2007

Ny Musikk XX

I 2004 døde den 35 år gamle nederlandske kvinnen Guusje Nederhorst av kreft. Ektemannen Dinand skrev denne sangen, Dreamer (Guusjes song) til henne. Den slutter i et lydopptak av bryllupet deres.

Dette er musikk du blir varm inni deg av.

Digresjon: Dermed fikk boken Kvinne går til lege, mann går på byen et soundtrack, ihvertfall i mine ører. Boken handler også om et ungt nederlandsk ektepar hvor kona dør av kreft. Hvis jeg skal anbefale bare en nyere bok ...

Men tilbake til musikken. Dinands band Kane ruler i Nederland, i tillegg til Dreamer har de hatt flere andre #1 hits, for eksempel denne up-tempo-låten, Something to Say


Kane står i samme forhold til U2 som Keane gjør til a-ha, man kan høre U2-inspirasjonen i en del av låtene.

Jeg har vært en del på YouTube, jeg har aldri sett et band med flere fem-stjerners låter. Sikkert på grunn av kombinasjonen ukjenthet og kvalitet.

Denne litt roligere låta, Fearless, nådde også til topps i Nederland. Skrevet et år etter kona døde. So you left along the way, on the brightest day...


Utenfor Nederland er de totalt ukjente. Det beste de har oppnådd internasjonalt er en 38.plass på en belgisk hitliste. De sliter blant annet med at flere andre band og sangere heter Kane, i tillegg til velkjente Keane. I norske butikker skal du lete godt for å finne Kane, jeg fant en plate på CDON.com.

Hvis du foretrekker trance, har DJ Tiesto, en av verdens mest anerkjente DJ'er, og også fra Nederland, mixet denne versjonen av Kanes Rain Down on me.

Ingen kommentarer: