29. juli 2007

Losing my religion

Rosenborg tapte en fotballkamp i går. En gang var disse tapene så sjeldne at jeg noterte dem i dagboka. Dagen i året da Rosenborg tapte. Man kunne huske dagene ut fra den besynderlige, uvanlige følelsen. Det kan man ikke lenger.

I starten av åttitallet, da jeg var liten unge, oppdaget jeg at avisen skrev masse om Rosenborg og lite om de andre lagene. Jeg trodde grunnen var at Rosenborg var best. Etterhvert skjønte jeg at skriveriene kom av at Rosenborg var fra vår by. Laget hadde ikke vunnet noe siden 1971. Vi var vant til å være midt på tabellen. Vi var vant til å kravle rundt i gjørma i fornedrelse mens lagene fra andre byer gjorde opp om gullet, vi var temt, vi var fra Trondheim, vi var tapere. Den barnslige misforståelsen om at vi var best gikk i glemmeboken.

Men det året jeg var tretten oppstod Magi. Først et blaff. Så, tre år senere, enda ett. Så annenhver sesong. Hver sesong. Vi ble best i Norge, ubestridt best i Norge, suveren i Norgeshistorien. Nummer fem i Champions League, tredje lengste seiersrekke i Verdenshistorien.

Lille nedsnødde trege Trondheim hadde et fotballag i verdenstoppen, vi så stjernenavn fra de store ligaene si med alvorlige ansikter at de respekterte klubben, og hvorfor skulle de ikke, vi tok de største lagene på nittitallet, Real Madrid hjemme, AC Milan borte. Det er ikke engang skryt; det eksisterte ikke en fotballklubb i verden Rosenborg ikke kunne slå på en god dag.

Den naturstridige Magien gjorde noe med oss. Byen fikk selvtillit. Vi fløy. Ti år med Champions League, tretten år på rad med seriegull rekker å gå i blodet. Seier blir en vane, seier blir en del av deg.

Nå betaler vi prisen. Hjerterøttene slites ut en for en. Engangssmerten blir mindre for hvert tap, man distanserer seg, man gjør seg nummen. Men den store smerten bak vokser. Det er en langsom død, det er kreft. Laget har ikke vært stort på åtte år, det har ikke vist glimt av storhet på fire. Det kommer alltid en ny kamp, vi skyver håpet videre til neste helg, som en fattig mann med bare en ostebit, og som flytter den innover brødskiven mens han spiser, har den foran nesen mens han alt han gumler er tørt brød. Ny tørr skive hver sesong.

Magien er borte, menneskene er borte, bare pengene er igjen. Pengene løper rundt på gressmatta og gjør det hverken bedre eller dårligere enn penger i andre klubber. Det tar tid å innse det, det gjør vondt å innse det, men storhetstiden er over.

Du kan ikke kjøpe Magi.

20 kommentarer:

Anonym sa...

Dette hadde vært et fint leserinnlegg i adressa.

Anonym sa...

Alt som kommer opp må komme ned. Ta mitt lag Mo som eksempel. Vi var i semifinalen i cupen i 1982 (eller noe sånt). Alle så for seg en stor fremtid for byen og laget dengang. Suksessene skulle bli mange, shampisen skulle sprettes og jubelen skulle aldri ta slutt. Men så kom NRK Lisensavdelingen til byen og ødela alt.

Kristin Storrusten sa...

Gjør som meg, bli medgangssupporter! Så mye hyggeligere!

Esquil sa...

kanskje det, beach. takk for idéen :=)

...så gikk gruva tom og ødela alt, swazi :)

hvordan gjør man egentlig det, kristin? holder konsekvent med det laget som leder serien?

Anonym sa...

Du må begynne å markedsføre deg nå som boka snart skal lanseres vet du ;)

Esquil sa...

OK, da har jeg forsøkt. Det viste seg mye lettere å sende inn nå som du får skylda for fiaskoen :)

Anonym sa...

Ikke hjelper det å plukke fram gamle Eggen igjen heller. Eller sønnen hans.

Det eneste som vil hjelpe er tilstrekkelig antall magre år etter de tretten feite, så sulten blir stor nok igjen.

Unknown sa...

Åh, det er så deilig å holde med lag lenger ned i divisjonssystemene. Heia Eik-Tønsberg!

Egoisten
- Åtgaumsforvaltar med hjerte i sort og hvitt

Esquil sa...

vi vet strengt tatt ikke ennå om det hjelper å plukke frem sønnen, goodwill. at sulten mangler er jeg enig i, men det spørs om magre år har noen effekt på et kjøpalag. kone, konan, traore, lago etc har ikke følt historien vår på kroppen.

bra at du ser det sånn, egoisten.

Anonym sa...

Siden temaet "losing my religion kom opp"; Sjekk en av tidenes beste coverversjoner her:
http://www.youtube.com/watch?v=TU_yRoHTUPM

Funker dessuten bedre som tonefølge til ditt nye antrekk, enn Natasha og Cyndi.

Anonym sa...

Synd at det var laget mitt TIL, som fikk det til å renne over for deg.
Her oppe er vi ikke akkurat bortskjemt med gull og seiersrus. Så da teller vi heller hver seier og glømmer tapene. Og så blir det kanskje en liten cup-pokal i ny og ne.

Esquil sa...

rått..

på en måte høres det ikke seriøst ut, på en annen måte mer troverdig enn originalen.

sant nok, 'ny musikk'-serien prøver å ligge foran hitlistene, altså tar den mest hensyn til mainstream musikksmak.

Esquil sa...

dnort: tror ikke noe på at du syntes det var synd. men, man har respekt for TIL. TIL er sikkert mer populære her enn andre veien, siden vi knabbet halve laget deres.

Anonym sa...

De er nok seriøse, men gjør trolig Losing my religion" og bl.a. "Its a sin" (Pet Shop Boys)for morroskyld. I tillegg kan de vel nå litt utover sine vante tilhørerskarer med slike stunt.

Anonym sa...

Der ble det hedersplassen på deg i avisa ja, men bilde og greier :)
Er spent på bokanmeldelsen i avisa snart jeg nå. Er utgivelsesdatoen bestemt?

Esquil sa...

sannelig. dømmekraften din kan ikke være helt på jordet :)

har ikke datoen ennå, nei. jeg gjettet oktober, men det siste jeg hørte var at de prøver å rekke det til september. den sendes til korrektur as we speak.

Anonym sa...

Kan man forhåndsbestille den? Etter å ha lest alt du har av noveller liggende her, så gleder jeg meg veldig til å lese boken din!

Esquil sa...

det var hyggelig å høre, marit :)

vet ikke noe om salg av bøker, det er heldigvis ikke jeg som skal selge den. men bokhandlerne vet vel ikke at de skal få den ennå...

Nissemann sa...

"det eksisterte ikke en fotballklubb i verden Rosenborg ikke kunne slå på en god dag"

Ikke for å pirke borti ømme deler av hukommelsen din, men det fantes et lag i Moskva, med røde drakter, rundt 1995-96. De var ganske gode... Husker du andreomgangen på Lerkendal?

Men RBK hadde en magi på den tiden, husker godt kampen på San Siro. Lykke til i år, håper det blir sølv!

Esquil sa...

godt eksempel, jeg så den andreomgangen med egne øyne, det er den beste fotballen jeg har sett på lerkendal. men det var 1995, rbks storhetstid og epoken jeg snakker om er 1996-99, og spartak moskva ble plukket fra hverandre rett etter rosenborgkampen av kjøpelystne vesteuropeere.

lykke til i år og takk det samme :)