2. mai 2007

Voldtekt og statistikk

Jeg ble som mange andre sjokkert over at nesten 50% mente at man er delvis ansvarlig i voldtekten hvis man "flørter åpenlyst". Jeg ble noe mindre sjokkert da jeg hos Iskwew fikk se spørsmålsstillingen.

Normale folk har valget mellom "delvis ansvarlig" og "overhode ikke ansvarlig". Nå, se for deg din barneskoleklasse, tenk på den tause majoriteten som aldri rakk opp hånden når læreren stilte spørsmål. Hvor sannsynlig er det at disse ville gitt et svar så bombastisk at det startet med "overhode ikke"?

Jeg hevder at hvis alternativene hadde vært:
Helt ansvarlig
Definitivt delvis ansvarlig
Ikke ansvarlig
...ville vi sett helt andre tall.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hah! Nå skjønner du vel hvorfor jeg passer som materialforvalter :o)

Esquil sa...

egentlig ikke.. de vasker drakter og bærer ballnett...