14. april 2007

Vinn DVD-spiller i Rølerbloggen III

Siste del av konkurransen. Du er smart, det vet jeg, men sorry, disse tre oppgavene klarer du ikke. Bekjemp din indre perfeksjonist, hopp over dem og gjett. Vi kan jo ikke risikere at alle svarer det samme.

Du tar tallet fra de første oppgavene pluss

Antall bokstaver i bynavnet
Den ene byen har drøyt 150.000 innbyggere og er den vestligste storbyen i sitt land. Den andre byen har ca 290.000 innbyggere og er også den vestligste storbyen i sitt land. Med storby mener jeg byer over 50.000 innbyggere, det kan fins landsbyer på 10.000 lenger vest, men de står ikke på normale kart som dekker verdensdelen begge ligger i. Byene har samme navn, ett ord.

pluss
Antall løsninger på denne oppgaven


Du skal finne tallene x, y og z, ingen av dem er desimal- eller minustall, og x opphøyd i y + y opphøyd i z = x ganger y ganger z. Spørsmålet mitt er hvor mange ganger du kan løse dette med forskjellige tall.

Svaret er ensifret, altså under 10.

(Fem av seks på matematikklandslaget bommet på denne oppgaven. Lykke til...)

pluss
Antall milloner du ville tjent, brutto, hvis du hadde med to noveller i denne novellesamlingen.

---

Eksempel på tankegangen bak svar (du teller bokstaver):
1. Naust = 5
2. Bobbysocks = 10
3. Vømmøl = 6
4. Coolio = 6
5. Hemingway = 9
6. Homer = 5
7. Flåklypa = 8
8. Vancouver = 9
9. 6 løsninger
10. 1,199 millioner

summert: 65,199

Du svarer bare summen. Hvis du tenkte å ikke svare fordi du ikke klarte alle oppgavene, tenk om igjen. Du kan vinne DVD-spilleren på pur flaks.

Deadline er midnatt mellom mandag og tirsdag. Hvis du svarer flere ganger teller siste svar.

24 kommentarer:

Anonym sa...

65,199

Anonym sa...

Det er nesten skummelt hvor mye jeg gleder meg til å gi meg i kast med den xyz-oppgaven. Får man bruke Rottmann? Og viktigere, er det noe hjelp i å bruke Rottmann?

Esquil sa...

godt å høre :) var redd jeg hadde skremt vekk hele verden med oppgavene..

Så klart du kan bruke rottemannen, og så klart han ikke kan hjelpe deg :) eller, det skal jeg kanskje ikke si for bombastisk.

Anonym sa...

Eg vert heilt svimmel av desse reknepostane dine :) Lar DVD-spelaren vera i fred eg :)

Esquil sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Esquil sa...

jeg vet det kan bli sært når gamle miljøskader vekkes til live, så jeg skal roe ned på sånt fremover.

men det er normalt å bli svimmel når selv mattelandslaget ble det. det er ikke skumlere enn å tippe et tall, la oss si mellom 0 og 100.

Iversen sa...

Jeg er orriginal og tipper 42. Blank.

Anonym sa...

Er litt usikker på hvor mye man tjener på å publisere noveller, men her snakker vi vel trolig om desimaler... :)

Tar derfor en råsjans og lander på

45,012

...og siden jeg allerede har DVD-spiller, så følger jeg oppfordringen om å donere den til Røverdatter hvis jeg vinner.

Anonym sa...

Truls: Jeg heier på deg! :D

ballerina sa...

57,03

Følger også oppfordringen om å donere til Røverdatter hvis jeg vinner, noe jeg forøvrig regner som sannsynlig. Jeg har nemlig vunnet en DVD-spiller før en gang, så jeg føler at dette er mitt bord. ;-)

Anonym sa...

49,8. Jeg tror nemlig novellesamlingen har gjort deg svinrik. Det burde den jaffal. (syntes det var så lenge siden jeg har uttrykt min nesegruse beundring for skrivingen din nå, at det var på tide igjen)

Jeg har også en dvd-spiller, så Røverdatter kan godt få den om jeg skulle vinne. (den premie dvd-spilleren, altså. Min beholder jeg selv, takk)

Rambukk sa...

Esquil, nå føler jeg meg litt undervurdert, gi oss en utfordring neste gang! Svaret er 21 og dvd-spilleren går til Røverdatter.

Esquil sa...

hehe rambukk. I sense irony...

mye gode mennesker her, røvis :)

takk sonja :) jeg vet ikke om jeg har publisert like mye beundringsverdig i år heller ... ikke at jeg egentlig har opplevd bloggtørke, men jeg tømte mye av arkivet det første bloggåret.

Rigmor sa...

Sånn,nå har jeg hoppet glatt over all matten, så da sier jeg 37. Helt uten grunn; fordi 37 ikke er 42 og heller ikke 13.

mirakel sa...

Jeg har nesten ikke lest oppgavene en gang, siden jeg blir akutt blind når jeg ser tall.

Jeg tipper 48. Bare fordi 4 og 8 er lykketallet mitt.

Og jeg har dvdspiller, men den er ødelagt. Så jeg kunne faktisk trengt den. :)

Anonym sa...

Ja, her var det mange snille sjeler! Jeg blir helt overveldet. Da heier jeg på alle sammen! :-D

Anonym sa...

Jeg ble så glad, da, på de forrige oppgavene, for der var det jo en sjans.. Geografi og matematikk er mine desidert verste side. Bortsett fra eh..nevermind. Jeg er ikke noe god, i alle fall.. So. Jeg skal legge sammen tallene på de andre svarene, og gjette på de andre. Jeg er jo en heldiggris, så man vet aldri.
Goodmorning.
Bloodymary

Anonym sa...

Etter å ha benyttet et utall timer på deriverte og tversummer tror jeg svaret er 422.916,481. Jeg tror jeg skal være glad for at jeg allerede har dvd-spiller, gitt.

Anonym sa...

'Tenk på eit tal' vert då min metode, ein metode som ikkje må undervurderes. Og eg liker tallet 38. Derfor blir det det.

Anonym sa...

50,05

(Matlab funker bedre enn Rottmann...)

Anonym sa...

Legger inn en wildguess pga tidsnød på 47,012.

Jeg tar æren og røvis kan få dvd-spilleren.

Esquil sa...

Da er konkurransen avsluttet. Vinneren var 0,005, altså fem tusendeler, unna riktig svar.

Fortsettelse følger.

Lilly Craft sa...

Esquil... Dette sjønner jeg ikke en PØKK av! Jeg tror heller jeg vil snakke med HERTUG SKULE. Han har ikke sånne vanskelige hemmeligheter i minne.

Jeg (og bandet mitt) dedikerer derfor konserten på BLOGGTREFFET i morgen, onsdag 18. klokken 1800 til HERTUGEN.

Hilsen Ann-Lill and The Pellephants

Esquil sa...

oi, spennende!

nå tror jeg faktisk hertugen risikrerer en grusom død i et en-manns sjalusidrama.

men altså, jeg skal skjerpe meg.