3. april 2007

Trøndere mest elsket på internett

Velkommen til Elske/hate-testen, som er et enkelt popularitetsmål. Skal du for eksempel måle bønders popularitet, søker du i Google på "elsker bønder", og teller treffene (2). Deretter søker du på "hater bønder" og teller treffene (60). Bønder får altså 2-60, betydelig mer hatet enn elsket (mye takket være retorikken til Vålerengafansen.)

Gåseøyne rundt søket er viktig, ellers får du masse treff som ikke inneholder den eksakte formuleringen.

Folkegrupper i Norge
Trøndere er mest elsket (21), bergensere mest hatet (44). Men bergensere er nest mest elsket, trøndere nest mest hatet, og begge er mer hatet enn elsket. Så overskriften til innlegget kommer fra hjertet, ikke hjernen. Jeg fant bare en gruppe som er mer elsket enn hatet.

Tallene gjelder elsket-hatet
Møringer 0-1
Sørlendinger 0-2
Oslofolk 0-3
Søringer 0-5
Vestlendinger 0-6
Østlendinger 1-7
Samer 3-23
Bergensere 14-44
Trøndere 21-34
Nordlendinger 11-9
Vinner: Nordlendinger
Sitatet:"Angelskår påsto hardnakket at han elsker nordlendinger, og at dette kanskje var det beste publikummet han hadde møtt."

Folkegrupper utenfor Norge
De nordiske folk er nesten sjokkerende jevnt balansert:
Dansker 21-20
Finner 5-5
Svensker 51-52

Dansker er altså såvidt mer elsket enn hatet, men ser vi utenfor Norden blir de slått klart av testens kanskje noe overraskende vinner. I den andre enden av skalaen er et et trist resultat for jøder, som jeg ikke forstår med annet enn at jødehat er et begrep og at formuleringen 'hater jøder' dermed ligger nærmere bevisstheten.

Jøder 36-761
Engelskmenn 1-10
Spanjoler 1-5
Franskmenn 6-19
Pakistanere 5-10
Muslimer 62-89
Russere 9-13
Tyskere 16-17
Arabere 41-27

Arabere har hatt drahjelp av at uttrykket brukes om en hesterase. Muligens er dansker de mest populære menneske-utlendingene, men:
Vinner: Arabere
Sitat:"Jeg elsker arabere,men Etanec var bare HEEEEEEELT til å spise opp. ..."

Hunder vs. Katter
Klar tale fra internett:
Hunder 77-425
Katter 2130-635
Vinner: Katter
Sitat:"Menn sier at de elsker katter, men når kvinnen ikke ser på, sparker menn som regel til kattekreket."

Kvinner vs. Menn
Kvinner 77-30600
Menn 861-671
Årsaken til sjokktallene er myriader av treff om romanen "menn som hater kvinner". Så da tester vi
Damer 58-47
og det ble jevnere, men
Vinner: Menn
Sitat: "Jeg elsker menn i uniform, men favoritten er leger. Jeg tenner sinnsykt på en lege i hvite bukser og frakk! "

Barn vs. Voksne
Klar favorittseier.
Voksne 20-18
Barn 2830-495
Vinner: Barn
Sitat:"Jeg elsker barn for deres ærlighet og nysgjerrighet på livet"

Bloggere
Jeg kunne bare bruke de med unike navn. Tine gir f.eks 30-4, men med mange forskjellige Tiner, Iversen gir 3-5, men da er det stort sett fotballspillere eller treff han har laget selv. Dette er bloggerne som ikke fikk 0-0:
LordX 0-6
Mihoe 1-0
Drusilla 1-0
Esquil 2-0
Vampus 3-0
En klem til Betty, før vi bøyer oss for bloggeren som er elsket i to land:
Vinner: Vampus
Sitat:"Jeg elsker Vampus! Her er hendes indlæg: Fogh skyld i Muhammed-krise."

Til slutt...
Deg: 218000-12000
... vil jeg få gratulere deg med seieren som testens ultimate vinner.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Sidan eg er av jødisk ætt, fødd i Bergen og har vakse opp på vestlandet, kan eg vel slå fast at eg er skikkeleg dårleg likt.
*grin stille*

Esquil sa...

Uffda *trøsteklem* jeg får vel nevne et funn som jeg valgte å sensurere:

Elsker Bergen = 829
Elsker Trondheim = 35

Forøvrig er stort sett ikke anti-jødetreffene av typen "jeg hater jøder", men påstander om at muslimer, palestinere og arabere hater jøder, brukt som argumenter i midtøstendebatt.

takk for at du kommenterte, uhyggelig stille på nettet i påsken.

Undre sa...

Flott forskning!

Virkelig! :-D

Jill sa...

Det må jeg si var noe til forskning. Som nordlending må jeg vel i all beskjedenhet få si at jeg er spesielt fornøyd med det øverste forskningsresultatet...

Tonita sa...

Forskning skal man ta alvorlig, selv om enkelte resultater tidvis kan gjøre en litt trist. Og siden jeg nå regner meg som del av 'oslofolk' - selv om jeg er født i Halden, var det jo trist...

Tror jeg må lage et delprosjekt for Haldensere, Tromøygeiter, Bæringer, Drammensere og andre grupper innbyggere av steder jeg har bodd.
Takk for påske-spenning med vitenskaplig innhold.

Esquil sa...

takk undre,
gratulerer, jill :)

kan bli vanskelig å få treff på små folkegrupper, tonemor, men du kan jo prøve. jeg så det du skrev om generasjonsforskjeller, det var interessant.