2. november 2006

Vår nye toleranse

Det norske samfunnet har på et par-tre generasjoner blitt mer tolerante mot homofile, samboerskap, aborterende kvinner, lausunger etc. Vi liker nok å tro at toleransen i samfunnet har økt, men det går an å hevde at den er forskyvd. Blant annet er toleransen overfor konservative kristne helt klart blitt lavere i samme tidsrom, noe man eksempelvis kan ane på mengden kjeft kristenblogg får fra andre bloggere.

Også andre grupper vi sjelden tenker på opplever lite toleranse fra samfunnet. I dette klippet forsøker jeg å ta opp saken til en av det norske samfunns glemte pariakaster:




9 kommentarer:

Esquil sa...

woops... lurer på om humor og alvor slår hverandre ihjel i denne posten... jaja. på tide med ferie kanskje.

Nissemann sa...

Herlig, Esquil! Denne var det god, gammel klasse over. Du takler mediet godt, virkelig stilig!

Anonym sa...

Du har så søt nese, Eskil!

Anonym sa...

Ha ha! Jeg syns du greier balansen mellom humor og alvor bra. :-D

Esquil sa...

takk, gode mennesker :)

Undre sa...

Jeg venter selvsagt i spenning på fellesbloggen for drittsekker, Esquil.

Domenet "Drittsekk.no" er ledig, kan jeg fortelle deg.


Takk for seg!

Kristin Storrusten sa...

Etter omtrent seks sekunder inn i filmen lo jeg høyt og sammenhengende hele veien fordi det plutselig slo meg at du snakker trøndersk. Og at du alltid gjør det, at du ikke bare gjør det på tull. Og at du tilogmed kanskje inni eget hode tenker blogginnleggene på trøndersk (hva vet vel jeg?)
-Spørs om jeg ikke bør gå og legge meg snart.

Esquil sa...

hehe

egentlig skifter jeg dialekt med moten. nå har rosenborg vunnet seriemesterskapet, så da går det i trøndersk. hvis de finner en enorm gullåre inne på finnmarksvidda blir det å lære seg sørsamisk.

seriøst, jeg tenker på trøndersk, bokmål og engelsk om hverandre. og iblant tenker jeg på språk jeg ikke forstår. Det er fordi jeg er splitter pine gahh.

Kosialist sa...

"Vi liker nok å tro at toleransen i samfunnet har økt, men det går an å hevde at den er forskyvd. Blant annet er toleransen overfor konservative kristne helt klart blitt lavere i samme tidsrom"

Spør du meg så er dette faktisk også et tegn på at toleransen har økt.

For å øke toleransen for mennesker som ikke skader andre bør vi også markere en klar og tydelig avstand fra mennesker som av egen vilje er tilhengere av ideologier som virker ekskluderende og nedverdigende mot andre.

"Konservative religiøse" motarbeider aktivt fremveksten av toleransen mot homofile, abort, andre samlivsformer enn ekteskap mellom mann og kvinne, osv. Dermed er de et hindre for toleranse, og mindre toleranse mot hindre for toleranse fører til ytterligere forsterket toleranse.

Skal vi vise toleranse for nazismen? Det tror jeg de fleste er enige i at vi ikke skal. Ja, nazistene skal få uttrykke sine meninger, men jeg kommer ikke til å vise noen toleranse til disse. På samme måte vil jeg ikke vise noen toleranse mot konservative religiøse.

Ja, jeg undes litt på om man ikke bør slutte å vise toleranse mot religiøse i det hele tatt. Anbefales:

Del 1: http://video.google.com/videoplay?docid=-1501157684453512889
Del 2: http://video.google.com/videoplay?docid=6370534978087426825