9. september 2006

Eksamenstips for studenter


Da jeg begynte som student på daverende NTH, nå NTNU Gløshaugen, het mitt forbilde Truls Kvaase. Truls hadde levd lenge og visste det man trengte å vite om å studere. Truls hadde Ti Bud for hvordan man skal lykkes på eksamen.

De Ti Bud

1. Gjør øvinger.
a) finn ut hvor mange øvinger som må leveres i faget.
b) Finn en flittig person du kan koke øvingene av (kokeskrive av). Det er en fordel om han/hun skriver pent og leverer korte øvinger.
c) lever øvingene samlet og håp på det beste. (Dette pleier å gå bra).

2. Finn ut hva som er pensum. Hvis du kjenner noen i klassen, kan du ringe dem.

3. Ta deg god tid. Hvis faget er på 10 belastningstimer, må du nok regne med å bruke alle de 10 timene.

4. Les boken (pensum)

5. Forviss deg om at du husker hva du har lest.

6. Regn en oppgave så du er helt sikker på at du kan stoffet.

7. Få deg litt søvn. Du rekker å sove et par timer før du skal opp. Bestill telefonvekking.

8. Finn ut hvilke hjelpemidler som er tillatt. (kalkulator, formelsamling osv.) Du får kjøpt disse på TAPIR, som åpner klokken 8. Eksamen begynner klokka 9, så du har en time på deg. Du bør også finne ut hvor eksamen skal være.

9. Ta med cola, brød, studentlegitimasjon og en kulepenn.

10. Svar fyldig på alle oppgavene. Unngå feil.

---

Fire belastningstimer tilsvarte ett vekttall. I punkt 3 sier altså Truls at man f.eks. må regne med å bruke 12 timer på et 3-vekttallsfag.

Fire timer pr vekttall kan iblant føles brutalt og nådeløst. Derfor viet jeg min studietid til å finslipe detaljene i min gurus 10 bud.

Appendix I

A. Skaff en person som kan løse bud 1, 2 og 8, altså skrive og levere dine øvinger, skaffe alt materiell og all informasjon.

B. Hvis du må gjøre gjenytelser for punkt A, sørg for at de oppgavene tar minimalt med tid.

C. Ikke gå på forelesninger.

D. Den siste forelesningen inneholder gjerne noen hint om hva som kommer på eksamen.
Dette gjør de for å friste deg til å dukke opp på minst en forelesning. Ikke la dem lure deg.

E. Motstå all fristelse til å åpne læreboka. Les sammendrag av pensum, såkalte kompendium.

Med disse metodene presset jeg tiden ned til 2 timer og 55 minutter pr. vekttall. Da fikk jeg laud, som er latin for at jeg dreit meg ut og leste for mye. Altså kan du klare bedre. Lykke til!

Appendix II

Hvis man har som mål å komme gjennom studiet med enda mindre i hjernen, går det an å drikke seg full før man lærer inn stoffet. Da vil man ha glemt det når man blir edru. Men man husker det igjen neste gang man blir full. Skal man prøve denne metoden må man altså ha med noe strammere drikke enn cola på eksamen.

Da jeg skulle prøve metoden blandet jeg meg en karsk under bordet i en matematikkforelesning. Det fikk nerden som satt ved siden av meg til å kjefte så høyt at foreleser og trehundre studenter ble helt stille. "SKAL DU SITTE OG PIMPE HER FÅR DU HELLER GÅ UT," sa han. De ordene ringer fortsatt i ørene mine. For å unngå slike uheldige episoder er det viktig å stresse betydningen av punkt C.

Konklusjon 1: Legg innsats i å ikke legge innsats i ting.

Konklusjon 2: Ikke hør på meg, finn din egen vei.

Bilde: Truls Kvaase, kjent fra bl.a. Hotel Cæsar og div. TV-reklamer

11 kommentarer:

Sif sa...

Fantastisk... *ta seg en dram for ikke å huske noen av reglene*

Anonym sa...

Ubetalelig, Esquil.
Jeg velger nå komplett usjenert å gå for det "ikke gå på forelesninger"-punktet ditt. Så trøtt og sliten jeg er nå var det et veldig fornuftig råd for meg å følge ;)
(Praksisen er obligatorisk. Finn på noenting der også)

Anonym sa...

Jeg har en glitrende oppskrift på å mageplaske totalt på UiO, men siden jeg har fått nyss om at far min leser bloggen tror jeg det får bli en historie for en annen dag.

Anonym sa...

Led meg ikke inn i fristelse...

Esquil sa...

sif: for sent ...

cathrine: praksis er et problem. jeg kom meg ikke rundt den. men dette er jo et fint felt for deg å videreutvikle teorien :)

ivers: kanskje far din ville likt den?

røvis: Folk er forskjellige og det er sikkert lurere å være flittig enn å følge mine råd, men det man kan ta med seg er jo å ikke finne seg i alt når det gjelder nivå på bøker og lærere.

Anonym sa...

Jøss, det må jeg si... Både bilde og sitater. Det er en ære når en som jeg selv ser opp til omtaler meg som forbilde og guru :-)

Støtter fullt ut Appendix I. Det stemmer bra med mine erfaringer også. Forelesninger er ikke tingen om man vil være effektiv. Og kompendium er mer rett på sak enn amerikanske lærebøker. (Men det var jo først et år eller to etter min tid at det dukket opp en skikkelig kompendiumkomité på skolen... Noen ganger har jeg tenkt at om du og Jørgen bare hadde begynt et år eller to tidligere enn meg på NTNU, så kunne jeg frigjort enda et par timer til å gjøre ingenting i studietiden.)

Appendix II har jeg aldri fått prøvd, så det kan jeg ikke uttale meg om.

...og jeg skjønner at jeg nok burde ha oppdatert nettsiden min. Den er jo snart 10 år gammel.

Esquil sa...

sant, du får ta dette som en oppfordring til å sette nettsiden i operativ stilling. jeg mener det var mer tekst der for et par år siden.

Hyggelig sagt! Vil presisere at også Leif Sigurd Hafskjold er en meget viktig mann for kompendiumkomitéen.

Anonym sa...

Du er helten min Eskil!

Nissemann sa...

Hmmm... Angående Appendix II, jeg hadde eksamen i et kloster i Hellas et år. Det kunne vært mye verre enn det var, hadde de ikke solgt øl i kiosken utenfor eksamenslokalet. Både før, under og etter eksamen. Noen av oss klarte å vente...

Esquil sa...

takk elisabeth!

=Anja sa...

Bra du er tilbake Esquil- du er så jævlig god å bruke som høggestabbe:::000)))
Men j har bestemt meg for å slutte å kverulere på din bekostning for ei laaaaaaaaang stund framover
Mvh Anders Anja Hafsmo
Slutt